Jak Znak postavil most a most podpořil mluvené slovo!

13. 05. 2019 18:11:43
Z deníku autistovy matky před tím, než se definitivně zbláznila.............. Dnes na téma... Český znakový jazyk a autismus.

Úvodem bych se ráda představila: „Těší mě, „auti-matka“, pozor nezaměňovat s matkou do auta anebo matkou v autě. V případě poruchy dysgrafického charakteru, též nezaměňovat s matkou sedící v Auti! Poznámka autorky: Audi tt quattro? Jo, to by byla jízda...

Ale pojďme k jádru věci, proč se matka autisty, zajímá o Český znakový jazyk? Proč by se měl autista učit znakový jazyk? A v neposlední řadě, proč znakový jazyk, když očividně slyší! Vždyť Český znakový jazyk je pro lidi s poruchou sluchu, nedoslýchavosti či poruchou řeči jako je například afázie.

Znakový jazyk slouží především pro výše jmenované, ale pokud se na využití znakového jazyka podívám z jiného pohledu, nemohu přehlédnout, že znaky používáme v běžném životě všichni a to bez výjimky. Komunikace jinými způsoby nejen mluvou, není pouhá spekulace ale věda. Například výraz obličeje jinak zvaný mimika. Postoj těla znám jako posturika, oční kontakt a další neverbální projevy, jejichž signály vysíláme a přijímáme zpravidla podvědomě. A to mě vedlo k odpovědi k jedné z mých otázek: „Proč vlastně znakový jazyk.“ A zároveň k zamyšlení, proč nevyužít znakový jazyk i jinak.

K první otázce: „Proč se matka autisty zajímá o znakový jazyk?“

Znakový jazyk je forma komunikace a komunikace je největší handicap mého syna. Především mluvené slovo. Po stanovení diagnosy dětského autismu jsme stáli na prahu úplně nového pohledu na náš současný život. S vidinou, že náš syn zřejmě nikdy nebude mluvit, jsem se nemohla smířit. Proto jsem se zaměřila na hledání jakékoliv dostupné možné komunikace, která by pomohla zmírnit handicap mého syna.

Spojila jsem se s Centrem Lira pro podporu rodiny a dítěte s handicapem a domluvili jsme se na druhu pomoci, kterou potřebujeme. Díky pravidelným konzultačním návštěvám, podporou a vedením zkušeným profesionálem jsme začali pracovat na náhradní komunikaci. Bylo nám doporučeno vypracovat deset až dvanáct obrázků, které by shrnuly běžné denní činnosti. Zvolili jsme jako nejschůdnější formát fotografii. Sice to nebylo snadné vyfotografovat souhrn dne. Podařilo se, aby bylo jasné, co na jednotlivých obrázcích je. Hlavně pro malé dítě, které nerozumí vaší řeči, nepotvrdí, zda chápe situaci a převážně se zmítá v záchvatech vzteku, vzdoru a paniky.

Základní kámen náhradní komunikace byl položen, jeden den vmáčknut do deseti až dvanácti fotografií. Postupně jsme přidávali další a další fotografie. Časem nahradili i pouhými vektorovými obrázky z internetu. Trvalo dva roky, než jsme přes zmíněné fotografie, obrázky, strukturované učení, větné proužky, docílili pochopení situací běžného denního režimu. Komunikace byla navázána a bylo zapotřebí ji dále rozvíjet.

Při hledání další náhradní komunikace jsem si postupně uvědomovala, že cesta k mluvenému slovu vede přes osvojení znakového jazyka. Právě v tomto období přišlo zapojení znaků. Přibližně v pěti letech máme první funkční znak. Tento znak spadá do kategorie manipulace s „živým objektem“ :), zajišťující osobní potřeby. Pracovní název: „Kouzelný či magický prstík“. Tento znak fungoval následovně. Syn neboli manipulátor :), použil svůj ukazováček na prázdnou sklenici s dovětkem „eeehe“, osoba (v tomto období ještě nerozlišoval mámu a tátu, jen osobu co splní potřebné) si vyžádala potvrzení, zda chce pití. A za opětovné použití znaku magického prstíku, potvrdil správné pochopení jeho potřeby. To byly naše prvopočátky používání znakového jazyka. Po osvojení ukazování a zjištění, že bylo docíleno požadovaného, nastala doba znaků. Znak na „posazení se“, nebo znak „dávej pozor“, byly na denním pořádku.

Další logický krok vedl k oslovení přátel a známých, kteří se pohybují v oblasti sociální a především mají blízko k lidem se sluchovým postižením a znakovému jazyku. Požádala jsem o pomoc se znakováním. Má první zakázka byla: „Pepa dostane odměnu“. Ptáte se proč zrovna tuto větu? Vypozorovala jsem, že děti s autismem je potřeba hodně motivovat. A teď má slova neberte ve zlém. Jednoduše probíhá takzvaný dril. Pokud chci docílit kladného výsledku nebo zmírnění obtíží při nácviku činnosti, musím dostatečně pestře motivovat dítě s autismem, aby projevilo zájem. Zájem natolik velký, aby překonalo všechny zábrany a rozhodlo se činnost provést. Například vyřešit úlohu se zelenými pomůckami, i když zelenou barvu z duše nenávidí, a jen pohled na zelenou barvu ho dostává do stresu či ataku vůči svému okolí a druhé osobě. Upozornila bych, že atak vůči druhé osobě není záměrný nebo s podtextem, jedná se pouze o nezvládnutí emocí a pudovou reakci. Je potřeba mít motivaci reálnou, dostupnou, sáhnout po ní v okamžiku, jakmile se alespoň částečně podaří splnit úkol. Proto jsem zvolila výše jmenovanou větu ve znakovém jazyce. Znak ve vypjaté situaci je dvacetkrát účinnější a názornější nežli mluvené slovo. Zaostření na znak je jednodušší, donutí dítě se zaměřit na jeden podmět s jasným významem. Zároveň trénuje zdokonalení očního kontaktu, který mají děti s autismem špatný. Rozpoznat význam mluveného slova je těžké. Intonace, způsob vyjadřování, drobná záměna synonym, není vnímána shodně, ale jako dvě a více věcí. My vnímáme: máma, mamča, maminka, mamka, matka, jako jednu osobu. Autista vnímá 5 různých osob, dokud ho nenaučíme, že se jedná o jednu osobu. Čili opět vyhrává znak.

Vše výše jmenované mě dovedlo k rozhodnutí zúčastnit se kurzu znakového jazyka. Potřebovala jsem vědět více, nahlédnout takzvaně pod pokličku. Studiem znakového jazyka, jak znaky vznikají, jejich posloupnosti, řazení slov ve větě a význam jednotlivých znaků bylo pro další vývoj mého syna důležité. Už nestačila pouhá aplikace „Znakujte s námi“ nejen pro rodiče se sluchově postiženým dítětem, která jde stáhnout do chytrého telefonu. Potřebovala jsem víc, víc abych docílila mluveného projevu mého syna. Víc aby můj syn nebyl odkázán jen na svůj svět, ale pronikl do toho našeho. Za velké podpory učitelského sboru, převážně paní učitelky Kadlečkové a Lejskové ze Základní školy Orlí, které se nebránily používání znaků ve vyučování. Též za podpory Centra Lira, kdy při nácvicích sociálních dovedností byli ochotni také používat znakový jazyk. Jsme postupně překonávali komunikační bariéry a snad úspěšně překonáváme i nadále.

Troufám si tvrdit, že Český znakový jazyk je budoucnost jak sblížit autistický svět s tím naším. Díky znakům postavíme mosty, které byly při vývoji našich autistických děti zbořeny, a obnovíme komunikaci. Též bych se podepsala pod tvrzení, že Český znakový jazyk je pro autistu zjednodušené čtení, abeceda slov dávající řád a cesta k mluvenému projevu. Paradoxně znakový jazyk co podporuje neslyšící a nedoslýchavé může výrazně zlepšit mluvené slovo lidí s autismem. Můj syn Pepík je zářným příkladem, že to funguje!

Autor: Pavla Okálová | pondělí 13.5.2019 18:11 | karma článku: 16.47 | přečteno: 541x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.69 | Přečteno: 593 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 25 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 528 | Diskuse
Počet článků 71 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 908

Najdete tu mé příběhy ze  života, psané s nadsázkou a snad i humorem ;) Také vnímání okolí na postižení našeho synka.  Pod pojmem autismus si většina vybaví pouze dva filmy Rain Man nebo Mercury. Ale osobně bych doporučila film Po Tomášovi, to  Vám přiblíží pojem autismus nebo autista mnohem lépe :)

Pajuš

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...